Nieuws

Alles heeft zijn prijs. Eerlijke kleding staat mooier én zit lekkerder.

Wist je dat van de circa 47 miljoen(!) mensen die onze kleding maken 75% vrouw is? Of dat grote merken 25x meer geld uitgeven aan advertenties dan aan lonen? Om bij jongeren meer bewustwording te creëren over arbeidsomstandigheden rondom kleding bundelen we onze krachten samen met CNV Internationaal. Met de campagne Alles heeft zijn prijs richten we ons op het kopen van kleding die eerlijk gemaakt is. Dat betekent dat mensen die jouw kleding maken dat op een veilige manier kunnen doen en eerlijk loon daarvoor krijgen. En dat ze inspraak hebben en lid kunnen worden van een vakbond die voor hun belangen opkomt.

Eerlijke kleding

Voorzitter Justine Feitsma van CNV Jongeren: “Veel jongeren willen wel bewust winkelen, maar gaan er vanuit dat dit vast heel duur is. Dat blijkt ook uit eerder onderzoek van CNV Internationaal. Met deze campagne willen we laten zien dat eerlijke kleding niet altijd duur hoeft te zijn en willen we praktische tips aan jongeren geven over hoe ze eerlijke kleding kunnen kopen. Met die tips voor een eerlijke kledingkast kan je heel eenvoudig kijken hoe je zelf wat kan doen. En zoals de campagne zegt: Trots zijn op je eerlijke kleding kost niets.”

Voorzitter Anneke Westerlaken van CNV Internationaal vult aan: “Er werken veel jongeren in de textielindustrie in Azië, vaak onder slechte omstandigheden en voor een laag loon. Steeds meer merken willen dit anders en kiezen voor verantwoord ondernemen. Door kleding te kopen die eerlijk wordt gemaakt, kunnen jongeren hier heel direct iets doen voor jongeren daar.”

doe je mee?

Eerlijke kleding staat mooier én zit lekkerder, vinden CNV Internationaal en CNV Jongeren. Daarom bundelen we onze krachten in deze campagne over eerlijke kleding. Jij kan meedoen! Lees de tips en deel en like onze berichten via je eigen social media. Want trots zijn op jouw eerlijke outfit, doe je 100% gratis!

Klik hier voor onze tips!