Lancering pensioencampagne ‘Hoe zit jij er later bij?’

Lancering pensioencampagne ‘Hoe zit jij er later bij?’

Jongeren hebben geen idee hoe zij er later bij zitten tijdens hun pensioen, maar ze maken zich hierover echter wel zorgen blijkt uit het onderzoek van PensioenLab (2018). Eén op de drie jongeren maken zich zorgen over hun pensioen, maar minder dan één op de tien jongeren doen hier iets aan. Met de campagne ‘Hoe zit jij er later bij?’ wil PensioenLab de pensioengeletterdheid van jong volwassenen opschudden. Door het invullen van tien levensvragen, krijgen jongeren snel en makkelijk inzicht in wat de consequenties van levenskeuzes zijn op hun leven nu én later.

 Hoe zit jij er later bij?

Voor iedereen is pensioen waardevol, van zzp’er tot vaste werknemer, maar iedereen bewandelt een eigen levensweg. De campagne met website www.hoezitjijerlaterbij.nl richt zich op jongeren tussen de 18 en 35 jaar. Door tien levensvragen in te vullen komen jongeren erachter wat voor ‘pensioentype’ ze zijn: carrièretijger, familiemens, levensgenieter of creatieveling. Op deze manier krijgen simpel geschreven tips voor hun pensioen die rekening houden met hun ideale levensstijl. Het doel is om jongeren mee te geven dat zij nu al invloed kunnen uitoefenen op het pensioen dat zij opbouwen, zodat zij later niet voor nare verrassingen komen te staan.

Gebaseerd op eigen onderzoek

Uit onderzoek van PensioenLab (2018) is gebleken dat weliswaar één op de drie jongeren zich zorgen maakt over pensioen, maar vervolgens doet minder dan één op de tien jongeren hier iets aan. Het onderzoek laat tegelijkertijd zien dat het mogelijk is om het pensioenbewustzijn van jongeren te verhogen als zij uitgedaagd worden om zich erin te verdiepen. Bovendien blijft de boodschap beter hangen als deze alarmerend wordt geformuleerd. De pensioentypes laten daarom in de campagne hun doemscenario en gewenste latere levensscenario zien. De campagne daagt jongeren onder de hashtag #durfjijhet uit om de test te doen.